Vakantie 2015 – woensdag 8 juli

Vakantie 2015 – woensdag 8 juli

Op het programma van vandaag staan de DTC-A, DTC-B en eventueel de DTC-C trail.

20150708121949Nou, vergeet het maar. We hebben met veel pijn en moeite de A en B kunnen doen. Mocht je ooit deze trail willen doen, en hij is zeker de moeite waard, kijk dan eerst even hier. En kijk ook even op alle nr’s 1 van elke trail.

Houd bij elke trail rekening met het volgende:

  • Kijk goed op de eerste pagina of de hele trail te doen is op de fiets. Soms moet je stukken lopen.20150708142159
  • Als je gaat fietsen, zorg voor een ATB-achtige fiets.
  • Ze zijn niet allemaal even gemakkelijk verstopt. Het is geen ‘rondje veenendaal’. Maak dus een keuze tussen doorzoeken of doorfietsen. Wij zijn voor het laatste gegaan.
  • Lange broek, wandelschoenen en iets met lange mouwen is een aanrader. Alles wat hier groeit heeft stekels. Wij kwamen onder de schrammen terug.
  • Als je niet goed Frans spreekt, neem een woordenboekje mee, weet wat een trou, fouche, pied, souche betekent.

De omgeving is prachtig. De caches zijn goed onderhouden. De bonus informatie wordt meerdere keren gegeven, dus als je een keer wat mist komt ie nog een keer voorbij.20150708135313

Ik ga ze niet allemaal opnoemen. Via de link hierboven kan je voldoende informatie krijgen.

Na afloop even bij de McDonalds gegeten. Kan ik even mijn telefoon updaten met de gratis wifi.  Gelijk even een frans woordenboek gedownload. Op de camping kan alleen Corrie op de wifi. Je mag maar twee toestellen aanmelden, en de laptop moest natuurlijk ook.

Vakantie 2015 – dinsdag 7 juli

Vakantie 2015 – dinsdag 7 juli

Vlak bij de camping ligt Saint Emilion. Een middeleeuws dorp. In eerste instantie zijn we met de auto gegaan. Parkeren is een crime en duur. Je moet ook nog om de twee uur parkeergeld bijvullen.

Dus maar weer even naar de camping teruggereden en de 3.8 km op de fiets afgelegd. 3.8 km  is natuurlijk niks, alleen ligt Saint Emilion 70 meter hoger dan de camping. Dat is wel even anders dan het vals plat in de polder.

Zoals overal in Frankrijk is alles afgestemd op de auto. Verwacht dan ook geen plek om je fiets te stallen. Zoek een vrij plekje bij een hek en zet je fiets maar neer.

saint_emilionDe stad deed ons denken aan Carcasonne. Alleen wat minder commercieel. Wat je in Carcasonne aan souvernierwinkels hebt, heb je hier aan wijn winkels. En ze letten niet echt op de prijs. In Nederland vind je zelden een fles van EUR 140 in een supermarkt. Hier dus wel.

Nadat we door de stad gelopen hadden kwamen we er tijdens de lunch achter dat er een multi was. Ondanks de hitte hebben we deze (Emilion) gelopen. De vragen zijn goed te doen. De hints zijn wat onduidelijk naar het Engels vertaald. Vooral de aanwijzingen aan het eind zijn verwarrend. Je snapt het pas als je de cache hebt gevonden. Aan te raden is om deze eerst te doen, voordat je de stad gaat verkennen. Anders zie je alles twee keer.

Vakantie 2015 – maandag 6 juli

Vakantie 2015 – maandag 6 juli

De hele nacht wakker gelegen. Het bed is knetterhard. Gelukkig hadden we ons luchtbed mee. Dat ligt nu op het bed. Een stuk comfortabeler!

Opstaan en op tijd voor ons eerste ontbijtje in het restaurant.20150706083349

Vandaag gaan we even het terrein inspecteren voor de DTC tour. We hebben geen idee hoe heuvelachtig het is. Het zou best wel een zo kunnen zijn dat het met de fiets niet te doen is.

Het centrum van de DTC trails is Créon. Leuk stadje. Het valt mee qua heuvels, dus kunnen we met een gerust hart beginnen aan de 1001 caches.

In Créon zelf liggen ook nog een paar caches. Vlak bij de parkeerplaats ligt  LE SUPER DTC. Dit zou een eer betoon moeten zijn aan de legger van de DTC trails. Het is een cache in een bushokje. Wij konden hem niet vinden.

Niet ver van deze ligt  DTC – Le Trail aux 1001 caches. Deze was niet zo moeilijk en was ook snel gelogd. De hint is overduidelijk. Geen bijzondere locatie.

Even doorlopen en je komt bij Ici c’est Caliméro33. Hij ligt bij een drukke rotonde. Met uitzicht op de McDonalds.

Nu we er toch zijn 🙂 Lopen we via aan omweggetje terug naar Créon. Onderweg pakken we DTC CREON nog even op. Volgens vorige logjes ligt hij op privé terrein. Dat zou ons niks verbazen. Maar wij zijn maar ‘Hollanders’ die geen Frans kunnen lezen.

Eenmaal weer in het dorp nog even langs LE SUPER DTC gelopen. Deze was wel heel vaag. Met de hint konden we ook niks. Tussen de geparkeerde auto’s lopen zoeken. Laat maar.

20150706114943Onderweg naar de auto nog even bij een Crèpes restaurant wat gedronken. Het was te vroeg voor Crèpes. Vreemd, want terwijl we daar zaten werden de tafels gedekt. Rare jongens die Fransen.

’s Avonds de gas-bbq maar even aan gedaan en lekker gegeten.

Vakantie 2015 – zondag 5 juli

Vakantie 2015 – zondag 5 juli

Omdat dit eigenlijk ook gelijk het vakantieverslag is, schrijf ik over deze dag terwijl we niet gegeocached hebben.

Vanochtend op tijd wakker. Het had geregend. De tent moest dus nat mee. Geen probeem, verder naar het zuiden zou het warmer en droog zijn.

We hadden genoeg tijd. Vandaag buiten de tolwegen om naar Saint Emillion. Daar hebben we een chaletje gehuurd op het park Camping Yelloh! Saint Emilion.

Onderweg natuurlijk wat gegeten bij een slecht wegrestaurant. Corrie had een broodje zalm, ik een broodje ei. Geblindoekt had ik waarschijnlijk niet geweten wat wat was.

We hebben voor de vakantie een Camping Gaz toestelletje gekocht waar je op op kan bbq-en. Dat hebben we tijdens een stop dan ook gedaan. Een heerlijk broodje hamburger.

20150705150550Onderweg werden we nog even staande gehouden omdat er een wielerwedstrijd was. Alle mannen waren natuurlijk naar de Tour de France. Dit was dan ook een wedstrijd met vrouwen.

20150705183955Op de camping aangekomen was alles al klaar. Grappig hokje. Niet te groot, maar van alle gemakken voorzien. ’s Avonds lekker gegeten in het restaurant. Leuke bediening, erg gezellig. Daarna op tijd naar bed.

Vakantie 2015 – Zaterdag 4 juli

Vakantie 2015 – Zaterdag 4 juli

Lekker op tijd vertrokken. Om acht uur starten we de auto en vertrekken we naar het zuiden. Onderweg natuurlijk een paar stops gemaakt. Buiten de auto is het niet  uit te houden. Dus steeds maar snel weer verder.

Zo rond een uur of vier vinden we dat het tijd wordt om een camping te zoeken voor een nachtje in de tent. De meest voor de hand liggende camping is Camping Val de Flux in Beaugency. Een leuke camping gelegen aan de oever van de Loire. Niet veel te doen, maar dat hoeft ook niet voor één nacht.20150704191915

Na het ‘diner’ (heerlijke hamburger en vlaamse frieten) even op de fiets wat caches oppakken. Fietsen in Frankrijk gaat iets anders dan in Nederland. Ten eerste zijn er nauwelijks fietspaden. Ten tweede ben je de paria van de weg. Er wordt druk gescholden en getoeterd als je niet maakt dat je van de weg af komt als er een auto aan komt.

De eerste cache waar we levend aan zijn gekomen was Loire à Beaugency #1. Een snelle oppikker met een mooi uitzicht. Voordat ik mijn gps van de fiets had, had Corrie hem al gevonden.

20150704191935Daarna de brug over gefietst. Even opgelet wat andere fietsers deden. Dit voorbeeld maar gevolgd en over het voetpad naar de overkant gefietst. Daar waar mogelijk maar gewandeld met de fiets aan de hand. Het is wel even wennen.

Loire à Beaugency #3 was ook snel gevonden. Daarna de stad in gelopen waar we op zoek gingen naar BEAUGENCY – La vieille maison. Deze was lastig te vinden. Gelukkig was de hint duidelijk. Tussen de gebouwen hadden we een behoorlijke afwijking. Als laatste zijn we doorgefietst (mag je in Frankrijk wel een tegen het verkeer in fietsen als het een eenrichtingsweg is?) naar Le chat de Beaugency. Deze cache ligt pal naast het terras van La Crep’zeria. Je kan het eten bijna van het bord kijken. Toch redelijk ongezien kunnen loggen als je je fiets er tussen houdt.

Terug naar de tent en een heerlijke nacht op het nieuwe luchtbed.

NOP

NOP

Vandaag hebben we besloten om maar eens een rondje door de polder te maken. Er zijn een aantal caches die we nog niet gedaan hebben. De accu van de e-bike van Corrie moet ook nog twee keer leeg gereden worden. Voldoende redenen om een rondje te maken.

Eerst maar eens een drietal caches in Emmeloord zelf. Spooky was de eerste. De cache zelf was snel gevonden. Helaas hadden wij het trucje niet door. Na het loggen was het een hele kunst om de cache weer op zijn plek te hangen. Met een stok en wat ijzerdraad is het toch gelukt. Heel leuk gedaan trouwens.

Daarna bosjesmannen en pas op het gat. De CO heeft ook riolering gelegd, maar die ligt er een maand uit maar wordt nog volop gevonden. Wij hebben hem niet gedaan. De eerste twee zijn in elk geval waardeloos. De derde zal we niet veel beter zijn.

Vervolgens op weg naar de bomenweg. Deze ligt aan het eind van een doodlopende weg. Ook deze verdient geen bijzondere vermelding.

Nadat we weer terug gefietst zijn gaan we over het schelpenpaadje naar Schokland. Hier ligt de multi Ingmaron’s Third. Ingmarson is iemand die begrijpt hoe je een leuke cache legt. 20150524_122533Deze is ook weer leuk gedaan. Het is een multi met slechts een waypoint. Dit waypoint bestaat uit een puzzeltje. Om de cache te pakken moeten we wel weer een stukje terug. Ondertussen maar even een hapje gegeten en wat Ingress portals gepakt.

De volgende op ons lijstje liggen in Ens. Als eerste plankenpad. Op schokland waren we al een collega cacher tegengekomen die deze niet had gevonden. Nou, wij wel. Althans Corrie dan. Ik had de moed al opgegeven.

Daarna Sportdorp Ens. Dit is een multi. Multies vinden we altijd wel leuk, maar deze hebben we toch maar via google-maps opgelost. Appeltje eitje. Ik heb er geen behoefte aan om rond Ens te fietsen.

Op naar Sigmarson’s Ninth. Daar sta je dan. Te kijken naar het metalen huis, gescheiden door een sloot. Die is niet zo breed. Toch durven we niet te springen. Daarnaast moeten we ook nog klimmen in het kunstwerk. Daar hebben wij niet zo veel behoefte aan. We besluiten hem maar te laten liggen. Eens kijken wat we met een opvouwbare ladder kunnen.

small_20150524_144601

Met nog een Ingmarson’s cache (Ingmarson’s Fifth – Tb and Coin Hotel) in het verschiet fietsen we verder. Dit is weer een juweeltje. We hebben best wel wat lopen rommelen voor hij open was. Aanrader! Zeker in combinatie met de volgende.

Wij wonen samen meer dan honderd jaar in de NOP (toen nog de Noordoostelijke Polder genoemd). En nog nooit heeft een van ons beide de moeite genomen om de ‘uitkijktoren Rampspol‘ te beklimmen. Vandaag was het zo ver. In of boven op de toren ligt de geotoren. De hint is wel handig. Zelf keek ik over de cache heen. Corrie zag hem natuurlijk direct. Ik denk dat ik in m’n eentje niet zo veel caches zou vinden.

small_20150512_154140Nu op weg naar huis. Onderweg staat er nog een op de lijst: Omtada Heerd. Deze is snel gevonden. Gemakkelijk te pakken en te loggen. En nu het laatste stuk nog. De accu van de e-bike is nog half vol. Dat halen we wel. De afstand valt nog wel mee. We komen ongeveer op 45Km uit. We merken wel dat een trail waarbij je steeds 500 meter fietst minder van de zitspieren vergt dan grotere stukken.

Al met al een leuke en gezellige dag.

Veenendaal

Veenendaal

Vorig jaar hebben we de Powertrail Veenendaal gefietst. De trail bestaat uit twee takken, even en oneven genummerd. We zagen al dat er een aantal caches bij gekomen waren. Op de even tak waren er een aantal tussen de bestaande gelegd, voorzien van de letter ‘a’ achter het nummer. Tijd dus om deze nieuwe caches op te pakken.

20150514_121807

Corrie heeft ondertussen haar e-bike. Helaas is de accu niet helemaal vol en deze moet drie keer leeg gereden worden voordat hij tussentijds opgeladen mag worden. Die is dus voorlopig onbruikbaar voor geocaching. Dus toch de ‘oude’ fiets maar mee.

We  hebben de auto geparkeerd in de buurt van 086a Powertrail Veenendaal. Vanuit dit punt zijn we de trail verder gaan volgen. De trail is goed verzorgd en wordt ook goed onderhouden. De co’s zijn geregeld op de trail te vinden en verdwenen caches worden snel vervangen.20150514_163557

De trail zelf gaat door wisselend terrein. Variërend van saaie stukken over industrieterrein tot smalle paadjes door de bossen. Als je alles op wilt pakken ben je, inclusief wat kleine uitstapjes voor extra caches, zo’n (gokje) 60Km kwijt.

We zagen ook teams die gedeeltes met de auto doen. Wat daar de lol van is heb ik nooit begrepen. Op zich is een trail al saai. Remmen, afstappen, pakken, loggen, terugleggen, loggen op mobiel, opstappen en weer verder naar de volgende. En dat dan meer dan 100 keer. Ga dan fietsen of wandelen. Dan zie je nog wat van de omgeving en je bent gezond en milieu bewust(er) bezig.

Na 45Km fietsen hadden wij alles wat we wilden doen opgepakt. Slecht één niet gevonden. Je moet ook elke keer een afweging maken. Als je lang zoekt kan het zijn dat je er aan  het einde van de dag een aantal moet laten liggen.

track_veenendaal

Terug naar de auto even een hapje gegeten bij Snackbar ’t Zuiderkruis. Grappig om te merken hoe multicultureel Nederland is. De eigenaar(s) spreken nauwelijks Nederlands en komen uit Azië. Klanten komen ook uit diverse delen van de wereld. (Noord Afrika, Oost Europa etc…) En toch komen ze er onderling prima uit.

F1

F1

Vorige week alle mysteries van de F1 Race Trail opgelost. Dat was nog niet gemakkelijk. De antwoorden zijn vrij vlot te vinden. Maar dan moet je ze invullen op globalcaching.eu. En dat is een hele opgave. Het intypen van de antwoorden komt heel precies en zijn niet allemaal even logisch. Hiervoor hebben we de hulp ingeroepen van de Daldeeers. Ook zij hadden hulp gehad voor een paar vragen.

Rekening houdend met de wind hebben we de auto in Nijeveen geparkeerd. Vervolgens de Trail gereden van nr 15 naar nr 1. Halverwege de trail nog even een uitstapje gemaakt naar Even bijtanken in Nijeveense Bovenboer.

small_20150512_154140Aan het einde van de trail moet je natuurlijk weer terug fietsen naar de auto. Even een route uitgestippeld. Op Nice View 1 na allemaal ‘Aan de rand van Steenwijkerland’ caches. Deze zijn bijna allemaal goed te vinden. Op nr 17 na. Die ligt waar je denkt dat hij moet liggen met 21 meter afwijking.

Op weg naar huis nog even een ijsje gegeten bij Boerderij-ijs. Altijd lekker.

In totaal hebben we toch nog 23 kilometer afgelegd. Morgen komt de e-bike van Corrie. Dan maar zien of ik het nog bij kan houden.

route

Texel

Texel

Wij zijn beide nog nooit op Texel geweest. Een poosje geleden hadden we al plannen en een aantal mysteries opgelost.

Vandaag moest het maar gebeuren. Op tijd opgestaan en op weg naar Den Helder. We waren niet de enige. Het zoeken van een small_DSCF0805parkeerplaats zorgde er voor dat we een boot later moesten nemen dan in eerste instantie gepland.

Eenmaal van de boot, gelijk om de hoek de eerste cache (Caching Texel 22 – NIOZ) gevonden. Deze reeks Caching Texel ligt bij markante punten op Texel. Veel er van bij commerciële bedrijven en niet noodzakelijk op mooie plekjes. Over het algemeen zijn ze goed te vinden.

Het waaide behoorlijk. Daar hebben we wel rekening mee moeten houden. In totaal hebben we 53 kilometer afgelegd. We hadden niet het idee dat we op een eiland zaten. De omgeving is mooi, maar volgens mij is Texel niet  het mooiste waddeneiland.

In de Burg hebben we even een terrasje gepakt in het centrum. Heerlijke koffie en een lekker stukje appelgebak. Mooi stadje om eens doorheen te wandelen.

Vervolgens wilden we toch nog wat water zien en zijn we richting de zee gefietst. Daar hebben we nog wat gedronken en gegeten bij Paal 19. Lekker wat Cola Light en Nacho’s met kaas besteld.
small_DSCF0813

Al wandelend over het strand richting Paal 19 – My Beach gelopen. Dat resulteerde in de foto hier naast. Het was erg rustig op het stand.

Op de terugweg hebben we heerlijk gegeten bij Inn de Knip in Den Hoorn. Heerlijk. Helaas moesten we de boot van 20:00 uur halen dus konden we slechts een hoofdgerecht proberen. Mochten we ooit nog een keer op Texel willen eten gaan we hier zeker nog een keer heen.

De auto hadden we geparkeerd in een smal straatje in Den  Helder. Toen we weer terug waren bij de auto en de straat eens  goed bekeken was ik blij dat alle ramen er nog in zaten.

route

In totaal hebben we 21 caches gevonden. Ik noem nog even een paar op die er uit springen:

  • Paal 19 half – My Beach. Leuk verstopt! Was wel even zoeken. Maar met de schoenen vol zand toch kunnen loggen.
  • Caching Texel 17 – De Schans. Dit is nou zo’n cache waarvan je denkt: Zonder geocaching was ik hier nooit gekomen. Mooi historisch plekje.
  • Caching Texel 30 – A & N’s special. Een leuk stukje huisvlijt. Dat kunnen we wel waarderen.
  • Wezentuin. Niet dat deze zo bijzonder is, maar wel het logboeje. Dat is een agenda van 2015. Je wordt geacht op de dag in het boekje te loggen. Hoewel ik wel al zag dat deze opdracht voor sommige cachers te moeilijk is.

 

Welle(r)waar(d/t)

Welle(r)waar(d/t)

Dochter en schoonzoon zijn op bezoek met de kleinkinderen. Na de koffie besluiten we dat we moeten profiteren van het mooie weer. En waarom zinloos een stukje gaan wandelen als er nog caches liggen in de omgeving.

Kinderen in de autostoeltjes en op weg naar de Wellerwaard. Zelf hadden we nr 1 en nr 2 al gevonden. Nu dus nr 3 t/m nr 8.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat het een leuke wandeltocht was. Jammer dat je over hetzelfde pad weer terug moet, maar dat is geen straf. Het pad loopt door een mooi stukje jong natuur.

small_20150510_163155Onze kleindochter Myrthe vindt  hier haar eerste cache.

Er waren ook een paar gevuld met goodies. We hebben dus na jaren weer wat kunnen ruilen. De caches zijn verder niet bijzonder, maar de omgeving en het feit dat ze in een trail liggen maakt wel wat goed.

Voor de volledigheid: