Vergane glorie

Vergane glorie

De tent is zowel van binnen als van buiten nat als we opstaan. We moeten voor twaalf uur van de camping zijn. Nadat we alles ingepakt hebben hebben we nog anderhalf uur over. Dicht bij de camping ligt de multi Gammo’s Landgoed Kranenhout. Deze gaat over een ‘landgoed’. Vergane glorie is het kernwoord. Het lijkt er op dat er geen onderhoud wordt gepleegd aan het kleine bosje. De route is niet moeilijk. Elk zijpad is verboden toegang. De tussenpunten zijn gemakkelijk te vinden. De cache zelf een glazen potje. We hadden eerlijk gezegd wat meer van deze cache verwacht.

De tent is ondertussen mooi droog. Alleen het grondzeil moet nog even drooggemaakt worden tijdens het oprollen. Tien voor twaalf zetten we de fietsen op de drager en rijden we nog even naar de kust. Bij Restaurant aan Zee hebben we een heerlijke lunch gehad. Met volle buik zijn we naar huis gereden.

DTPT

DTPT

Eerst maar eens kijken op www.hetweer.nl en buienradar. Het ziet er naar uit dat we vandaag droog kunnen fietsen. We hadden al gezien dat op Goeree een trail met de naam DTPT ligt. Slechts 20 km fietsen, dus daarna is er vast nog wel wat tijd voor een extra setje.

De coördinaten van de parkeerplaats ingevoerd en op weg. Aangekomen is er, zoals aangegeven, inderdaad plek voor een paar auto’s. Bij de parkeerplaats begint de multi De Grabbelton en ligt een traditional met de naam Goedereede – Deltapad. Omdat onze kleding niet echt geschikt is om door de hoge brandnetels te lopen hebben we deze laten liggen.

We zijn gelijk begonnen met de DTPT toer. Leuke tocht. De caches zijn goed gemaakt en doen de naam van de trail eer aan. Hier is dus duidelijk tijd aan besteed. Ze zijn erg gemakkelijk te vinden. Vooral omdat er een heel duidelijk cache paadje heen loopt. We  hebben ze allemaal gevonden, inclusief de bonus. Dat laatste is ons niet altijd gelukt. Er zijn ook drie extraatjes.  Daar hebben we alleen de eerste van gevonden. Van de overige twee zijn we de coördinaten niet tegen gekomen.

Op weg naar de auto hebben we nog even ambassadeur van GO # 11 Marja Keizer meegenomen. Van deze serie ambassadeur caches hebben wij tijdens ons vorige bezoek ook een paar opgepakt. Deze zijn commercieel ingesteld en liggen bij bedrijven. Wij zijn hier niet zo’n liefhebber van. Deze lag echter wel goed bereikbaar vanaf de weg.

Het is nog steeds droog als we weer bij de auto zijn. Dus besluiten we te beginnen aan Rondje Goeree per fiets – 1: langs het Spui. Dit is de eerste van een serie van acht multies die elkaar opvolgen. Even een opmerking over de naam van de caches: BEGIN MET HET NUMMER! DE MEESTE APPARATEN LATEN ALLEEN DE EERSTE PAAR LETTERS ZIEN!

Maar goed. De fietstocht is leuk maar ik snap het thema niet. Nadat we Rondje Goeree per fiets – 2: door de polder gevonden hebben begint het te dreigen. Vlak voordat de buien losbarsten zijn we bij de de auto.

Omdat we er toch zijn, hebben we de auto nog even neergezet in Brielle. Bij de Blokker twee paraplu’s gekocht. In De Gekroonde Pannenkoek hebben we onszelf op koffie met gebak getrakteerd. Aan het tafeltje hebben we gezocht naar een restaurant voor het diner. Uiteindelijk zijn we maar blijven zitten en hebben lekkere pannenkoeken gegeten.

Brielse Maas Trail

Brielse Maas Trail

Gisteren aan het einde van de middag zijn we vertrokken naar Oostvoorne. Ik kon een dagje thuis werken. Om half vier stond Corrie met de autosleutels te rammelen. Nog snel even de laatste (zware) zaken in de kofferbak gegooid. Fietsen op de fietsdrager gezet en vertrokken.

Het navigatiesysteem stond nog op ‘kortere afstand’. Dit resulteerde in een ritje door de stad Utrecht en een pondje vanuit Maassluis. Ach, qua tijd scheelde het weinig.

Na een nacht waarin de tent op waterdichtheid getest is (29 mm regen) zijn we begonnen aan de Brielse Maas Trail met nr 23. De trail is alleen goed te doen op de fiets. Wij hebben 60 Km afgelegd. Hier zaten wel wat kleine uitstapjes bij. De caches zijn allemaal goed te vinden. De omgeving is leuk en afwisselend. Aan de zuidkant heb je wel de mogelijkheid om wat horeca te bezoeken. De noordkant is gewoon doorfietsen.

Vandaag hebben we ook onze 3.000ste cache gevonden. Dat was toevallig BONUS Brielse Maas Trail. En we hebben ook nog eens ons dagrecord verbroken. Van 90 naar 104 stuks in één dag.

Naast de 100 caches van de trail kan je onderweg nog meer oppikken. Wij hebben de volgende caches meegenomen:

  • De Stenen Baak, een korte leuke multi. Hier steek je nog wat van op.  Een duidelijk thema.
  • Turnen Here – #2 Rek, Tsja.
  • Hekje Alleen – Geen idee waarom  je hier een cache zou neerleggen. Ik vraag me sowieso af hoe iemand dit hekje gevonden heeft.
  • Save Travels – Een kistje! Een tb hotel dus. Altijd weer bijzonder als iemand de moeite neemt een kistje te verstoppen.
  • Gemaal Geervliet – Snelle oppikker bij een gemaal. Onzichtbaar verstopt voor de toevallige voorbijganger, direct te zien door een ervaren geocacher.
  • Het verdwenen dorp Blankenburg – Een grote kist onder een kunststof steen.
  • Het verdwenen dorp Nieuwesluis – Een snelle oppikker. Niet zo leuk gedaan als de vorige.
  • Brielse Maasdijk – Verstopt achter twee stalletjes. Wij hebben de hints niet gelezen. Wel even doen.

Je kan er nog (veel) meer oppakken. Maar als je de hele route in één dag wil fietsen moet je je beperken tot snelle bijvangst.

Al met al zeker de moeite waard. We hebben zelf een hele leuke dag gehad.

Vakantie 2015 – vrijdag 17 juli

Vakantie 2015 – vrijdag 17 juli

In de buurt van Bordeaux, bij Montussan, ligt een korte wandel-trail. Deze is ongeveer 12 km lang en bevat 13 geocaches. Ook deze trail is door Calimero33 gelegd. We weten dus wat ons te wachten staat.

Parkeren is geen probleem. Wel op de aangegeven parkeerplaats, maar vlak bij nr 13 is een mooie grote parkeerplek waar je met een beetje geluk je auto in de schaduw kan parkeren.

Op weg naar Lo Camin – 01 – Les Vignes. Deze was snel gevonden. Het bleek dus al dat we ditmaal niet alleen naar de zwarte buisjes moesten zoeken.

20150712_130850

De temperatuur steeg al snel weer ver boven de 30 graden. De standaard verstopmethode is ver van het pad tussen de bramen.  Al vrij snel hadden we het wel gehad met al die stekels. Bovendien werd het te warm om nog goed na te kunnen denken.

We besloten dus om alleen de gemakkelijke caches te pakken en niet te veel tijd te besteden aan zoeken. We zijn zo op een score van 7 van 13 gekomen.

20150712_142615

Toch is deze trail een echte aanrader. Mooie en vooral rustige omgeving. De route is duidelijk aangegeven. Probeer ook niet een shortcut te zoeken tussen de caches. Het resultaat zal zijn dat je veel verder loopt.

Vakantie 2015 – woensdag 15 juli

Vakantie 2015 – woensdag 15 juli

Vandaag zijn we naar Bordeaux gegaan. Er waren verschillende opties om naar deze stad te gaan:

  • Met de auto, parkeren in de stad
  • Met de auto met fietsen achterop en parkeren buiten de stad. Bordeaux is een fietsvriendelijke stad.
  • Met de auto, P+R en dan met de tram de stad in.
  • Met de trein vanuit St. Emilion

We gaan voor de tram variant. De parkeerplaats is vlot gevonden. Parkeren is gratis, uitrijden doe je met een gebruikt tram kaartje.

20150715111333

Het bemachtigen van zo’n tram kaartje is nog een hele klus. Gelukkig worden we geholpen door een jongen man en gaan we met twee dag-kaartjes de stad in.

Bordeaux is een mooie stad. Om een of andere reden vind ik het altijd bijzonder leuk om oude kerken te bezichtigen. Daar zijn er hier in Frankrijk genoeg van.  Als eerste bezoeken we de Basilique Saint-Michel. Weer een indrukwekkende kerk.20150715114405

Vervolgens gaan we de stad in. Op zoek naar een Tourist Information center. Dat is best wel een stukje lopen. Onderweg daarheen lopen we langs Le mirror d’eau. Een ondiepe vijver waar je met je blote voeten doorheen kan lopen. Erg grappig om te zien. En er wordt met dit warme weer dan ook veel gebruik van gemaakt. Corrie probeert hier nog een cache te vinden, maar die is door dranghekken onbereikbaar.20150715121916

Vlak bij het Tourist Information Center ligt het Place des Quinconces, met aan een van de uiteinden de indrukwekkende beeldenpartij Monument aux Girondins.20150715124843 Vlak bij ligt onder een bankje een de cache Place des Quinconces. Deze is zichtbaar vanaf een paar meter en er zitten mensen op. Toch maar even vriendelijk gevraagd of wij even onder de bank mogen graaien.

Nadat we een (gratis!) kaart van de stad hebben bemachtigd gaan we even lunchen om daarna onze weg door de stad te vervolgen.

Naast Place de Gambetta staat weer een bankje, met op dezelfde wjize de cache Place Gambetta – Porte Dijeaux. Dit bankje is niet bezet, dus ook deze kan snel gelogd worden.

20150715152059Als snel zijn we bij de langste winkelstraat van Europa. Het is inderdaad een heel eind met winkels. Corrie kan hier eindelijk ook haar lang gezochte broek vinden. Verder is het eigenlijk niet zo bijzonder. Het is voornamelijk druk. Aan het einde van de winkelstraat gekomen zien we dat er vlak bij het plein nog een cache (Place de la Victoire) ligt verstopt. We besluiten na deze terug te gaan naar een halte. Onderweg liggen nog wel wat caches, maar de buurt waar we doorheen lopen nodigt niet uit om stil te blijven staan.

In een overvolle tram gaan we weer naar de auto. In de auto is het 47 graden. Nog snel wat boodschapjes gedaan en aangekomen op de camping het zwembad in. Ik hoef niet naar mijn kerk te fietsen. In Boreaux zijn Ingress portals genoeg.

Vakantie 2015 – maandag 13 en dinsdag 14 juli

Vakantie 2015 – maandag 13 en dinsdag 14 juli

Lekker niks gedaan. De hele dag zo’n beetje op de camping rond gehangen voor ons huisje.

Zo nu en dan het zwembad in.

Natuurlijk wel even mijn dagelijkse fietstocht naar de kerk in Montagne. Even de dagelijkse Ingress hack uitvoeren.

Vakantie 2015 – zondag 12 juli

Vakantie 2015 – zondag 12 juli

Het zou vandaag onder de 30 graden blijven. We besluiten om nog een stuk van de DTC trail te fietsen. Ons oog valt op de N sectie. Deze is volgens de beschrijving helemaal op de fiets te doen en niet zo heel lang. In totaal 225 meter klimmen en natuurlijk ook dalen.

Na  het ontbijt de fietsen op de auto en op weg naar Baurech. Het was even zoek naar een parkeerplek. Bij de kerk stond iets aangeplakt wat we niet begrepen. Dus iets verder gezocht en een mooie ruime parkeerplek gevonden.

20150712121320De N track was de mooiste qua omgeving die we tot nu toe hebben gefietst. Hij is overigens niet helemaal op de fiets te doen. Sommige stukken zijn zo smal/steil dat je ze moet lopen. Onder weg van/naar de auto nog wat meegepakt van de M-sectie.

’s Avonds weer lekker gegeten in het restaurant. Uienringen met kip, Kippevleugeltjes met een heerlijke maiskolf en als toetje taart met noten en Corrie had een chocolade cakeje. Daarna nog genoten van de muziekquiz. Ik heb zowaar één punt gescoord door U-2 goed te raden. Het koelde lekker af. We zijn ook heerlijk gaan slapen tussen de schone lakens.

Vakantie 2015 – zaterdag 11 juli

Vakantie 2015 – zaterdag 11 juli

We zitten al weer een week op deze camping. Elke dag komt de temperatuur boven de 30 graden.

Vanmorgen had ik een teek. En nog steeds geen tang. Dus tijdens het ontbijt (croissant, stokbrood, koffie, jus en vijf soorten jam) even verwijderd.

We moeten toch een tekentang hebben. Dus op naar Libourne. Daar even wat rondgekeken. Onder meer bij een grote speelgoedzaak. Op zoek naar ‘Petit Cheval’. De Franse variant van Tock. Wel grappig om te zien dat ze hier mens erger je niet ook met paardjes spelen.

20150711195349
Tekentang

Bij de apotheek een tekentang gehaald. Ik had hier op de camping al moeite met het uitleggen wat ik wilde, dus hebben we maar een foto laten zien. We konden ze niet vinden. Niet zo gek achteraf. De tekentangen liggen bij de diergeneesmiddelen. Bij de Intermache hebben we ook maar even een ventilator gekocht. Hopelijk kunnen we vannacht wat koeler slapen.

De tank weer even vol gegooid (EUR 1.14) en weer naar de camping. Ik ben maar even m’n bed ingedoken. Heerlijk wat bomen omgezaagd.

Als avondeten een kleine BBQ. Dat was weer lekker. Vanavond nog een paar spelletjes Patchwork.

Vakantie 2015 – vrijdag 10 juli

Vakantie 2015 – vrijdag 10 juli

Geen caches vandaag. Het wordt weer loeiheet. Er moeten echter wel boodschappen gedaan worden. Water (veel), fris, bier en wat te eten.

In Libourne zit van alles. Een Carrefour, E-Leclerc en een Intermache. We gaan naar de eerste, maar eerst de stad even in. Er is markt. Dat is wel te zien aan het aantal vrije parkeerplaatsen. In Frankrijk geven ze aan dat er een parkeerplaats is als je een bepaalde richting uit rijdt en vervolgens wordt dat nergens meer herhaald.

20150710113445Gelukkig vonden we een vrij plekje, in de schaduw nog wel, op de kade.

De markt was leuk. Je ziet dat de Fransen dichter bij hun voedsel staan dan wij. Op de markt allemaal plaatselijke producten. Waaronder ook levende kippen en eenden. De winkelstraat zelf stelt niet zo veel voor. Daar waren we zo doorheen.

De Carrefour daarentegen was weer heel groot. Dat we dat in Nederland niet hebben, daar kan ik niet bij. Helaas vond iemand mijn pet leuk en heeft deze gejat van het winkelwagentje. Jammer. Ik had hem al zo’n 20 jaar. Nu een, volgens Marjolein, lelijke franse pet gekocht.

Daarna nog ff skypen met dochter en kleindochter. Hoewel die laatste er geen zin in had.

Bij Corrie hebben we alsnog twee teken gevonden. In de auto hebben we een ehbo tasje zonder tekentang en pincet. Dit blijkt voor de wintersport te zijn. Gelukkig konden we in het restaurant even een pincet lenen. Morgen maar even een tekentang halen.

Terwijl ik dit zit te tikken klinkt op de achtergrond country muziek. Ze zijn aan het line dansen. Altijd beter dan de jazz band van gisteravond.

Vakantie 2015 – donderdag 9 juli

Vakantie 2015 – donderdag 9 juli

Het zou vandaag niet zo warm worden en bewolkt. Ideaal weer dus voor nog een DTC-trail.

20150709142248Wijzer geworden door gisteren, dichte schoenen aan en een lange broek.

We hebben gekozen voor DTC-V. 103 caches over een lengte van iets meer dan 25 km. De meeste kilometers gaan over onverharde paden en over gras tussen de wijnranken door. Wel erg mooi.

De caches zijn over het algemeen niet gemakkelijk. Wij vroegen ons al af waarom zo’n trail zo weinig gedaan wordt. Ik begrijp de bedoeling van de CO ook niet. Waarom zou je op zo’n trail, in een stuk bos waar nooit iemand komt, een cache 15 meter van het pad leggen met als hint ‘stronk’. Je gps draait alle kanten op onder het bladerdek.

De gemiddelde snelheid ligt ook niet hoog als je steeds moet klimmen of door gras moet fietsen. Na ongeveer 60 stuks (15 no finds) zijn we weer terug gegaan naar de auto.

Op de camping aangekomen hebben we in het restaurant gegeten. Begeleid door een veel te hard spelende jazz-band hebben we ons menu du jour genuttigd.

’s Nachts nog even nagenieten met kramp in kuiten en bovenbeen.