Espel

Espel

Vandaag is mijn vader jarig. We gaan even met de kinderen en kleinkinderen op gepaste afstand een kado overhandigen en even een kopje koffie drinken met een plakje ‘Natte Cake’. Een Urkse lekkernij.

Vandaag is ook een dag dat we een cache moeten vinden. We hebben nog nooit een cache gevonden op 8 november.

We willen niet te ver weg dus doen we een rondje om Espel: #1 Polderpad Espel. Een verrassend rondje. Leuk om te lopen en de caches zijn goed te vinden. Totale afstand 4.4 Km.

Puzzelen in het Bos

Puzzelen in het Bos

De lockdown is nu voor ons heftiger dan de vorige keer. We hebben nog steeds niet direct te maken met het virus, maar we beginnen een terrasje wel te missen. Dat wordt dus zelf proviand meenemen. Met die gedachte in het achterhoofd gaan we op zoek naar een cache.

We komen er weer niet uit. Trail, multi of lab-cache?. Waar in Nederland?

En bezoekje aan Project GC brengt uitkomst. We zoeken naar een cache met een hoog percentage favorieten in het noorden van het land. De keuze valt op Een veld vol raadsels.

We zitten een uur in de auto als we bij de bijna volle parkeerplaats aankomen. Net als wij heeft ook de rest geen zin om te gaan winkelen en zoekt de natuur op.

Elk waypoint heeft een puzzel. Sommige zijn vrij eenvoudig en bevatten wat rekenwerk. Andere zijn superleuk en fysieke puzzels. Al met al best wel even opletten, goed lezen en zo nu en dan wat aannames doen. Al met al een mooie ochtend.

Delfzijl

Delfzijl

Vandaag gaan we nog een paar gemeentes in het noorden van het land bezoeken. We vinden een leuke trail (Eemsdeltatrail). Voor de verandering heb ik de elektrische fiets van mijn vader mee. Even kijken hoe dat bevalt.

We gaan voortvarend van start. De route is mooi gemaakt. De afstanden tussen de caches zijn niet te klein. Je kan even wat snelheid maken met voor je weer moet remmen. De omgeving is vrij vlak en kaal. Ook wel eens leuk voor de verandering.

De caches zijn bijna allemaal goed te vinden. Er zitten een paar venijge puzzels bij. De eerste kunnen we gelijk niet vinden. Gelukkig komen we nog een team tegen en we wisselen wat hints uit. En op de terugweg pakken we deze alsnog mee. Verder hebben we alles van deze trail gevonden.

Op de terugweg moeten we de gemeente Groningen nog aandoen. Daar pakken we Damsterplas 1 op. Dat was even zoeken voordat Corrie hem vond met een behoorlijke afwijking. Gelukkig. Ook deze gemeente is nu groen.

Ondertussen hebben we flink trek gekregen. Tijdens onze speurtocht door Veendam (ook nog rood) doen we even snel een pizza bij Ristante La Fontana in Veendam. Tijdens het eten zoeken we een cache die we wel kunnen vinden. Omdat het al wat donker begint te worden laten we het bij een pizza. We moeten nog een keer terugkomen om echt te genieten van het heerlijke eten.

Om de dag af te sluiten pakken we bij het licht van onze telefoons Het Zwanenpad – #09 op. Daarna lekker weer naar huis.

Kaboutertrail

Kaboutertrail

Dicht bij ons huis ligt al een poosje de Kaboutertrail. Vandaag zijn twee van onze kleinkinderen op bezoek. We hadden een picknick gepland in het Kuinderbos. Helaas gooide de jongste de kont tegen de krib en die had nergens zin meer in. Dan maar ff met de oudste gezellig een rondje lopen om de trail te doen.

Ze waren (op de laatste na) allemaal vlot te vinden. Di laatste heb ik maar even laten liggen. Mijn kleindochter stond buiten het bos te wachten en ik wilde haar niet te lang alleen laten. Deze pak ik later wel even op.

Leuke route, voor zover je in Emmeloord een leuke route kan maken. Ik loop hier natuurlijk geregeld langs als ik mijn stappen moet doen. Er is gelukkig wel aandacht besteed aan de caches.

Huus

Huus

Als we zoeken naar meubelen komen we geregeld op de site van Huus.nl terecht. We willen even checken of het in het echt er ook goed uit ziet. We pakken weer vol met proviand en mondkapjes en vertrekken naar Hengelo. Omdat we daar vlak bij de Duitse grens zitten doen we gelijk Kaufland in Ahaus aan.

Aan de reis gekoppeld nemen we een geocache doel. Tenminste een cache vinden in de gemeentes Hegelo, Enschede, Borne, Dinkelland en Oldenzaal. Op de heenweg doen we eerst Borne aan en pakken A1 mini Borne op. We vervolgen onze weg naar Hengelo naar Huus.nl. Even achter de winkel ligt Gimli’s Playground: Playfield. Ook deze wordt snel gevonden.

Op de mobiel is het lastig om te zien waar de grenzen van de gemeentes liggen. We vinden een leuke kleine route met heel leuk gemaakte caches! De serie Het Betoverde Bos. Heel mooi gemaakt. Het is alleen bloedheet en daarom slaan we nr 7 over.

De Kaufhal in Ahaus valt flink tegen. Ik had gehoopt wat bijzondere biertjes mee te kunnen nemen, maar niets daarvan. Helaas. Daardoor valt de rekening bij de kassa dan wel weer mee.

Op de terugweg pakken we de overige gemeentes nog mee. Rustplaats A1: Het Lonnekermeer is puur toeval. We stoppen op de parkeerplaats om even goed te kijken naar de gemeentegrenzen en laten we nu net in Dinspelland zijn gestopt op 20 meter van een cache!

Daarna door naar Sluipweg. Snelle oppikker. Onderweg naar huis nog even langs een snackbar. Al met al weer een leuke dag.

Noord Holland

Noord Holland

Vakantie! Omdat we dit jaar niet naar het buitenland durven, gaan we maar wat dagjes uit in Nederland. Vandaag hebben we besloten om wat gemeenten in Noord Holland te bezoeken en deze in on ze statistieken in te kleuren.

De Stenen Man

Ten noorden van de Afsluitdijk is nog een wit plekje in Friesland, de gemeente Harlingen. We rijden naar Harlingen om daar de cache De Stenen Man oppakken. Deze was snel gespot en een beetje ver een buis in gedrukt. Hij was er lastig uit te peuteren. Terwijl ik naar de auto liep om onze toolbox te pakken, kreeg Corrie hem er uit.

Vervolgens willen we de ronde #21 Bonus Fietsrondje Julianadorp West doen. Korte broek is verplicht. Mijn kettingebschermer is nog niet binnen en ik wil niet met mijn broekspijpen tussen de ketting en het tandwiel komen. Er was nog voldoende parkeerplaats en we gingen op weg.

De route was niet helemaal wat ik er van had verwacht. De duinen zijn daar niet zo breed, dus al snel fietsen we door het landbouwgebied en vervolgens langs de rand van het dorp. Een aantal caches lagen onder een brug. Daar hadden we al gauw genoeg van gezien. Bovendien was het heel erg druk. Dus ongezien loggen was sowieso onmogelijk. Al met al geen bijzondere serie.

Onderweg hebben we nog VUURTOREN GROOTE KAAP. opgepakt. Dat was nog een hele klim.

Na het rondje hebben we nog wat frisdrank (en kleding) ingeslagen en zijn we via een omweg (kaartlezen op een gps is niet altijd gemakkelijk) naar het IJsselmeer gereden. Op weg naar Hoorn, om die ook in te kleuren.

Op een klein stationnetje….

De volgende caches hebben we onderweg opgepakt:
* Nieuwe Sluis: Goed te doen. Niet bijzonder.
* Op een klein stationnetje Medemblik (deel 2): De buschauffeur was ook een geocacher. Met hem hebben we nog even staan kletsen en wat ervaringen uitgewisseld. Vandaag hebben we al meer geocachers gesproken dan het hele jaar hiervoor. Wel gezellig!

Eenmaal in Hoorn aangekomen zijn we eerst gaan eten bij El Gaucho. Vervolgens hebben we 0229 Hoorn City #5 opgepakt. We hadden de pen in de auto laten liggen. Niet dat dat wat had geholpen. De logrol was uit te wringen, zo nat.

Rol-Maat

Rol-Maat

Dat was even puzzelen met Rol_Maat. Eenmaal gevonden heeft Corrie hem opgepakt. Ik kan er dus niks over zeggen.

Hmm. Vreem zo’n berichtje schrijven.

Diever

Diever

Vroeg op, eitje bakken voor tussen het brood, nog even langs de Jumbo voor wat zoetigheid en op weg naar Diever. De auto geparkeerd bij wat wij vroeger ‘het Witte Zand’ noemden. Ik heb hier een halve eeuw geleden vaak met mijn ouders gepicknickt en in het zand gespeeld.

Vol goede moed beginnen wij aan multi Wonderfull Wold. Wat een mooie omgeving toch. Alle waypoints zijn duidelijk en snel gevonden
Bij het hunebed maken we even een ommetje en pakken de caches van Rondje Diever en van Varen op. Wat een leuke caches. Aan elke cache is aandacht besteed, zo zien we het graag.

Als we het rondje hebben gelopen, maken we deze multi af. We zijn het niet meer gewend. Gewrichten en spieren beginnen te protesteren.
Nadat we de berekening hebben uitgevoerd, pakken we de eindcache snel. We strompelen naar de auto en zien dat we 16.6 Km hebben gelopen.

Wandelen

Wandelen

De dokter heeft mij aangeraden, min of meer, om maar eens 15 kilo af te vallen. En dat is voor mij dus gewoon rekenen. Meer verbranden dan eten. Dus niet meer:

  • Snoep
  • Koek
  • Bier, wijn, whiskey en andere lekkere vloeistoffen.
  • Sausjes, weet je hoe lekkerder friet uit de airfryer is dan gefrituurde friet als je er geen sausjes bij eet?
  • Kaas en worst.
  • etc.

En om toch nog wat te kunnen eten, loop is dus 10.000 stappen per dag. Een van mijn favoriete trajecten is een rondje Schokland. Laat daar nou net nog een niet gevonden Earthcache zijn: Werelderfgoed Schokland. Het was nog even zoeken naar de waterstand, de rest van de vragen is goed te vinden.

(K|W)oningsdag

(K|W)oningsdag

Wat gaan we doen? Eigenlijk wilden we naar de Veluwe om te gaan geocachen. Alleen willen we ons niet in een drukke omgeving begeven. Na wat wikken en wegen besluiten we om naar Kuinre te gaan.

Daar zijn nog twee kindercaches die we nog niet hebben gedaan. De kinderen hebben met hun kinderen deze al gelopen. Dus gaan Opa en Oma deze zelfstandig lopen.

De eerste die we doen is [N.O.P.E.] TIDT – Het leesplankje. Thuis even een printje gemaakt van het leesplankje en op weg. We gaan een voor ons onbekend stukje bos in. Goh, wat is het hier leuk! WP2 kunnen we niet vinden. We hebben ook niet lang gezocht gezien de vorige logjes.

WP 3 kunnen we ook niet vinden. We gaan door en appen even onze dochter. Die geeft de locatie en we lopen weer terug. Afwijking, 9 meter.

Daarna is de stash, zonder WP2, snel gevonden. Leuke cache om te doen, niet alleen voor kinderen.

Vogelbroedgebied

Vervolgens parkeren we de auto bij [N.O.P.E.] – DZMI – Speel mee met Nijntjes. WP1 is een leuke puzzel. Die is voor kinderen gemakkelijker dan voor ons. De tekst van het liedje hadden we bij ons. Maar we hebben geen idee hoe de vriendjes van Nijntje er uit zien. Gelukkig hebben we YouTube en bekijken we de clip. Daarna kunnen we de puzzel oplossen en weer op weg.

De cache is vrij vlot gevonden en wordt gelogged.