Swifterbant

Swifterbant

Vandaag maar even van de bank en een stukje wandelen. We gaan naar Swifterbant om een WheriGo te doen van Masterchef.

“De Swifterbantcultuur”

Onderweg naar Swifterbant doen we nog even “De Swifterbantcultuur” aan. Dit is een Virtuele Cache. De opracht om een foto te sturen met de coordinaten op de GPS en de datum geschreven op een papiertje is een beetje vaag. De vragen zijn verder goed te beantwoorden.

Het pad is modderig. Goede schoenen zijn wel handig als je geen natte voeten wil krijgen. Ik weet niet wat ik aanmoet met dit soort caches. Er komen er ook niet meer bij. Ze zullen in de loop van de tijd wel uitsterven.

|OFZE 2014| 3x is scheepsrecht

Bij de parkeerplaats ligt de cache Swifterbos. Tja. Het is wat het is. Swifterbos, niet meer niet minder.

|OFZE 2014| 3x is scheepsrecht

Dit is een leuke WherIGo. Je loopt, zoals aangeven, drie rondjes door het bos. De vragen zijn leuk, sommige zijn open, andere meerkeuze waarbij je gewoon kan klikken tot je het juiste antwoord hebt.

Het bos is best wel mooi. De paden liggen vol gekleurde bladeren en de herfstzon schijnt er vrolijk op los. De jas kan uit. Elk rondje zien we weer nieuwe dingen.

Mijn telefoon loopt natuurlijk weer vast en we gaan verder op die van Corrie. Regelmatig even de voortgang saven is wel handig.

Wat erg leuk is dat je deze niet thuis op kan lossen. Er zitten twee punten (waypoints) tussen waar je fysiek iets moet doen.

|OFZE2015|Brandje blussen

Onderweg naar huis nemen we nog even deze opgeloste puzzle mee. Mooi gedaan. Altijd leuk om weer eens een cache te vinden met een thema, dat aansluit op de omgeving. En waar ook nog eens aandacht aan de container is besteed. Favorietje is zeker op z’n plek!

Wetlands

Wetlands

Vandaag kan je met dit mooie weer niet binnen blijven. Bovendien is het weer zo’n dag in het jaar dat we nog nooit een cache hebben gevonden.

GC6YRM4 – [N.O.P.E.] TIDT – Rotterdamse Hoek

Dit was de eerste cache van vandaag. Na een lange reeks van rapertjes weer een keer een Multi. En nog wel vlak bij huis. Dit is wel een aanrader. Niet te lang. Je zou niet verwachten dat je daar zomaar zo’n mooi stukje natuur tegenkomt. De wp’s zijn goed te vinden, als je een beetje oplet, en de eindcache is ook goed te vinden.

Het nieuwe produktiebos

De houten stash is niet echt weerbestendig. Ik denk niet dat het boekje lang droog blijft. Er passen een of twee kleine travelbugs in.

[N.O.P.E.] TIDT – Vrouwe Fortuna

Tijdens de wandeling van de Rotterdamse Hoek hebben we deze even meegenomen. Zowel de plek als de cache zijn niet bijzonder.

Weekend

Weekend

Even een verslagje van het hele weekend.

Zaterdag

Vandaag is geocachen niet de reden om op weg te gaan. Op facebook hebben we een pagina van Brocante de Linde in Haskerhorne. Dat is een leuke zaak met voornamelijk, volgens mij, oost Europees goed. Halve inventarissen van ziekenhuizen en scholen. Er zit ook wel Nederlands spul tussen. Als je gaat verbouwen en je wilt wat gebruikte materiaal (deuren, lampen en of ramen), ga er dan even langs.

In het kader van ‘nu we er toch zijn’ gaan we even wat caches oppakken.

We parkeren de auto bij het zwembad en lopen naar Het kleinste parkje van Friesland?. Leuk gedaan en snel gevonden. Vervolgens gaan we de mini trail Pleurpotjes langs de A7. Niet een super omgeving. Wandelend tussen de A7 en een kantoorpark pakken we ze bijna allemaal op. Alleen nr 4 kunnen we niet vinden.

Ten slotte nog even Bedrijventerrein de Woudfennen. De laatste van vandaag.

Daarna nog even de stad in. Bijzonder gezellig centrum overigens met leuke winkeltjes. Een groot deel van de bekende winkelketens zijn hier gelukkig niet te vinden.

Zondag

Vandaag is het weer zo’n dag dat alles anders loopt dan gepland. Ik heb een nieuwe router en accesspoint gekocht op aanraden van mijn zoon. Super aparatuur en alles werkt weer prima. Alleen het configureren vereist een afgeronde studie CCNA. Ik heb mijn zoon maar even gevraagd om mij nog wat uit te leggen over vlan’s, routeringen, load-balancing etc.. Niet mijn ding.

Na de lunch gaf mijn dochter aan te willen geocachen en haar account was verlopen. Omdat ik de enige met een creditcard ben in de familie heb ik het premium account weer verlengt. Wij waren ook al aan het kijken naar Het enge bos #01. Na wat overleg besluiten we samen te gaan. Dat was leuk, de caches zijn erg leuk, vooral als er kleine kinderen bij zijn. Het is wel een behoorlijk stuk lopen voor de kleinkinderen, maar het was de moeite waard.

Emoticon

Emoticon

Een mooie nazomer en nog een paar trails te gaan. Het blijft de hele dag mooi weer. We kiezen voor een lange trail. De korte zijn ook wel bij lagere temperaturen te doen.

Fietsbroek aan, fietsen achter op de auto en op weg naar Oldemarkt voor Signal’s Emoticons. Op de parkeerplaats zien we gelijk dat we niet de enige zijn die deze dag nog even willen meepikken.

Onderweg ontmoeten we aan aantal andere geocachers. Gezellig bijpraten en elkaar hier en daar wat helpen. We hebben het wel anders meegemaakt.

Weer jammer dat de volgnummers achteraan staan en geen voorloopnullen hebben. Dat maakt sorteren lastig en op oudere gps-en zie je de nummers niet. Ik kan die van mij in landscape zetten en zo toch nog de volgorde goed bepalen.

De route is mooi en goed uitgezet. De caches zijn over het algemeen goed te vinden. Sommige zijn wat lastiger. In totaal zijn er 125 caches, inclusief een bonus. Nr 81 was verplaatst en dat hadden we niet geregistreerd. Die hebben we overgeslagen. Na meer dan 100 keer op en afstappen en 8 uur onderweg is de scherpte ver te zoeken. We hebben 125 niet meer kunnen vinden.

We hebben vooraf besloten om de bijvangst maar te laten liggen. We moeten voor het donker is weer bij de auto zijn. Maar ja, als je dan toch verkeerd fietst kan je net zo goed Wolkom yn Fryslân #4 meenemen. Deze is goed verstopt. Dat blijkt ook wel als hij na ons nog een keer niet wordt gevonden.

En Het geheim van de Paddenstoel #5 lag gewoon op de route. Ook dat is een eenvoudige raper.

Helaas ondanks de mooie omgeving geen foto deze keer.

Naar huis

Naar huis

Vandaag maar even een verslagje over twee dagen. De reis naar huis. Nadat we gisteren het huis nog even verder hebben schoongemaakt en hebben afgesloten gaan we weer op weg.

We besluiten om door te rijden tot het Novotel in Nancy. Wel wat duurder hotel maar de recensies zijn goed we willen wel goed slapen.

Het is weer een ‘cache to find’ dag. We hebben nog nooit op 29 september een cache gevonden. Gelukkig ligt er een bij de eerste stop. A7 Nord – Mornas-les Adrets was de eerste. Even met z’n tweeën de bosjes in en als je er weer uit komt de verbaasde blikken negeren. Snel gevonden, zoals op de meeste parkeerplaatsen een kokertje.

Op de laatste tussenstop ligt er nog een. A31 – Aire de Dijon-Brognon/Spoy. Dit is werkelijk een gigantische parkeerplaats. De cache bevindt zich natuurlijk helemaal aan de andere kant van het vrachtwagen gedeelte. Dat is een goede bijdrage aan onze stappen. Deze is wel handig verstopt. Je moet langer zijn dan 170cm. Anders wordt het lastig.

Het oorspronkelijke restaurant is afgebrand. Er staan nu losse toilet units en allerlei kraampjes met eten en drinken. Ziet er wel gezellig uit.

Aan het einde van de middag zijn we bij het hotel. Nadat we bij een fluisterende receptionist zijn ingecheckt gaan we naar onze ‘superior’ kamer. Dat betekent dat ze een king size bed in een normale kamer hebben gepropt. Het past net. Wel allemaal schoon. Het eten is altijd een verrassing. Je weet nooit of wat je denkt te lezen ook klopt met wat je krijgt. In dit geval een dubbeldikke karbonade met wat sla met zure dressing. Ach. het bier en de wijn waren prima.

Na het eten nog even de stappen doen. We komen langs een cache: Le “Sherman” de Laxou [FR/ENG]. Het is ondertussen donker, maar omdat de tank nogal afgelegen staat en de hint duidelijk is gaan we toch even kijken. Met de zaklamp van de telefoon wordt het kokertje met versnipperd logboek snel gevonden.

Na een onrustige nacht en goed ontbijt vertrekken we weer naar huis. Helaas geen caches onderweg. In de loop van de middag weer terug in het land van de vrouwen met praktisch haar en spijkerbroek.

Einde vakantie

Einde vakantie

Helaas, het zit er weer op. Voor de laatste keer het zwembad in, voor de laatste keer nog even naar het winkeltje onderaan het pad voor een olijfcrème , voor de laatste keer naar Le Muy voor de laatste boodschappen en de laatste cache.

We hebben onze laatste lunch genoten bij Cantin(A). Wel een aanrader om daar even te gaan eten als je toch in de buurt bent. Leuk, klein restaurantje.

Twee dagen geleden hebben we in Le Muy de multi Promenade et histoire au Muy gelopen. We hadden de vragen goed, maar blijkbaar een foutje gemaakt in berekening. De CO heeft nog even bevestigd dat we inderdaad wat betreft de antwoorden goed zaten.

Fréjus

Fréjus

Corrie had bij ons vorige bezoek aan Fréjus een mooie armband gezien. Het winkeltje was toen gesloten. Vandaag gaan we nog een keer kijken. Het is een stuk drukker dan de vorige keer en we doen er wat langer over om een parkeerplaats gevinden. Navigeren met ‘Waze’ is soms niet zo handig als met Google Maps zelf.

Als we voor het winkeltje staan blijkt deze weer gesloten te zijn. Er is een briefje op de deur geplakt. Als we dat met Google Translate hebben ontcijferd weten we dat we de kunstenares moeten bellen, zie is in de buurt. We besluiten maar een sms te sturen. Zodra we op de send knop hebben gedrukt komt ze er aan lopen. Ik herken haar direct van haar facebook pagina.

Het is een vrolijke dame. Ze komt oorspronkelijk uit Argentinie. Communiceren is lastig maar wel heel erg leuk en met gebaren en wat Frans, Engels en Spaans, hier en daar geholpen door de telefoon, komen we er wel uit.

Naast dat ze alles in de winkel laat zien, neemt ze ons ook mee naar boven naar haar atelier. Alle glazen sieraden die ze maakt, maakt ze van afvalglas. Het zijn allemaal twee lagen glas met pigment er tussen en dan in de oven.

Als Corrie haar keuze heeft gemaakt gaan we verder. Helemaal vrolijk door het enthousiasme van de kunstenares.

We willen nog even naar de haven/het strand. Het is ongeveer 2 km lopen. Daar pakken we de auto niet voor. 

Op de boulevard eten we een broodje en vergapen we ons aan de enorme jachten. Als we weer terug lopen naar de auto komen we langs PORT FREJUS II. Een doosje onder de brugleuning. Niet echt leuk.

Veu (Uitzicht)

Veu (Uitzicht)

Vandaag stond de uitgebreide editie van de Vue trail op het programma. Dit is een trail van 1 multi en 17 traditionals. Onderweg kan je nog twee andere traditionals oppakken. Alle Vue caches liggen op een uitzichtpunt.

Dit is geen ‘doen we even’ trail en eist wel enige voorbereiding. Wij hadden pp 1.5 liter water bij ons. Dat is te weinig. Ik had een korte broek aan. Dat is geen aanrader, tenzij je wel van zelfkastijding houdt. Ook op deze trail doet alles wat groen is je pijn. Goede schoenen is ook een must en wandelstokken geen overbodige luxe. Als eten zou ik geen ‘Chorizo Extra Forte’ meenemen. Je krijgt er nog meer dorst van en het blijft tussen je tanden zitten.

Wij hebben 13 Km afgelegd en in totaal 400 meter naar boven gelopen. Tegen half twaalf hebben we de auto geparkeerd en zijn we gaan lopen. Zoals eerder vermeld liggen de caches op mooie uitzichtpunten. Als je hoogtevrees hebt, moet je iemand meenemen die dat niet heeft, anders kan je de helft van de caches laten liggen.

Wij hebben ze niet allemaal gevonden en/of gedaan. Sommige zijn gewoon moeilijk te vinden. En je kan niet te lang zoeken. Anders ben je nooit voor het donker weer bij de auto. Voor andere moet je weer allerlei capriolen uithalen waar wij Hollanders niet voor zijn gebouwd.

Na een kilometer of negen hadden onze benen het wel gezien en wilden weer naar de auto. Tja, en toen nog nog naar beneden over smalle paadjes met losse stenen. De caches die we daarbij nog tegenkwamen hebben we laten liggen. Gelukkig gleed ik pas uit toen we weer op een breed horizontaal pad liepen. De stenen waren daar overigens niet minder scherp.

Gedurende de rit van de parkeerplaats naar het huis (30 minuten) zijn onze lichamen gaan klagen over de marteling en werkten nergens meer aan mee. Gelukkig gaf een duik in het koele water weer genoeg energie om nog te koken. ‘Een eenvoudige, doch voedzame maaltijd’, zoals de heer Bommel zou zeggen.

De route/trail is echter fantastisch. Ook zonder caches een aanrader. De uitzichten zijn erg mooi. Ik hoop dat ik een indruk kan geven met de foto’s hieronder.

дом

дом

Omdat we morgen een grotere trail met veel hoogteverschil gaan lopen doen we vandaag een korte trail bij Le Muy: дом #1. Deze trail bestaat uit een vijftal traditionals en wordt afgesloten met een multi.

We hebben gekozen voor deze trail omdat er veel leuke logjes bij zijn. Nadat Corrie brood heeft gehaald en we dit gelijk weer hebben opgegeten vertrekken we naar Le Muy. Zoals gewoonlijk is het weer onduidelijk waar je kan/mag parkeren. Er staat een bord met P1 en er is hooguit plek voor twee auto’s als je de weg open wil laten. Nou ja, er staat niemand dus dat kan wel. We zagen dat er nog een P2 is. De weg daar heen is volgens mij niet geschikt voor normale personenwagens. Dat verklaart ook waarom er een uitlaat naast het pad lag.

We hebben onze oranje hesjes in de rugzak zitten. Het is hier jachtseizoen en ik wil niet aangezien worden voor een wild zwijn. Gelukkig knor ik alleen als ik slaap.

De caches zijn inderdaad heel mooi gemaakt. Ze zijn voor een geocacher goed te vinden, maar een ‘normale’ wandelaar zal ze niet opmerken. In de caches zitten aanwijzingen voor de multi. Behalve in de eerste, daar waren ze weg. Daarnaast is de omgeving heel mooi met fantastische vergezichten.

De bonus.

Die was super verstopt. Er zaten twee cijfersloten aan. Ook zonder aanwijzingen uit de eerste cache waren deze snel te openen. In de kist zat weer een munitiekistje. Daar zat een hangslot op. De sleutel lag ergens anders. We konden uit de Franse tekst niet opmaken waar. En google translate gaf al even onduidelijke teksten. We hebben hem dus als niet gevonden moeten loggen.

Terugreis.

Op de terugweg doen we nog even de Casino in Le Muy aan voor de boodschappen. Vanavond even hollandse pot. Aardappelen, sla en een gehaktschijf.

Weer aangekomen bij ons verblijf duiken we gelijk even het zwembad in. Even afkoelen want ondanks de belofte van 24 graden, tikken we weer de 30 graden aan. Het water in het zwembad is nog steeds 24 graden. We hebben niks te klagen, het weer is hier veel beter dan het weer in Nederland.

Kapel

Kapel

23 September is een dag dat we nog nooit een geocache hebben gevonden. We proberen alle dagen van het jaar een cache te vinden. We moeten dus op pad. Omdat het weer lekker warm zal worden gaan we vroeg op pad. Ons doel is la chapelle St Auxile. Dat is in een wandeling van ruim vijf kilometer en een stukje omhoog. Vanuit ons vakantiehuisje kunnen we net het dak van de kapel zien. Onderweg komen we l’oratoire de St Auxile tegen. Ondanks de irritante logjes: ‘snel gevonden’, ‘gevonden door onze jongste’ etc.. Konden wij hem maar niet vinden. Hoe frustrerend als je dan ziet dat het logjes zijn van mensen voor wie dit de tweede cache is die ze vinden.

Het pad naar chapelle St Auxile is stijl en heel smal. We besluiten om naar beneden te lopen over de bredere weg. Dat is wel 300 meter verder maar minder stijl en zonder losse stenen. De cache bij de kapel is snel gevonden. De rust werd even verstoord een een motor met een stelletje dat waarschijnlijk op wat privacy had gehoopt. Na een rondje om de kapel reden ze weer naar beneden

De kapel vanuit de tuin

Onderweg kwamen we weer langs l’oratoir de St Auxile. En warempel. Ik zag de cache direct. Dat we die de eerste keer niet gevonden hadden is een wonder.

In het dorp is het middeleeuws feest nog aan de gang. Dus we besluiten hier nog even langs te gaan. Het pad naar het dorp leidt ons langs Callas # 3, un lavoir. De vorige keer waren we beide op wandelsandalen en leek het ons niet veilig om de steile klim te maken. Nu met goede schoenen wel. Het was wel even zoeken achter welke steen de cache lag. Ook dit keer wint de aanhouder en kan ik na een succesvolle log weer naar beneden glijden.

In het dorp was het gezellig druk. Er was voor ons geen plaats op de terrasjes. Alles zat vol. Na wat taalprobleempjes hebben we wat eten besteld op het plein. Het was een verassing wat. Iets met ‘pig’ in elk geval. Het was erg lekker en we hadden gelijk onze warme maaltijd gehad. Na het eten hebben we nog even gekeken naar Marymorgan Witch et l’Ordre des Corbeaux. Dat moet je echt in het donker zien. Niet dat de dames lelijk zijn of zo, in tegendeel. Maar een vuurdans is voor het donker. Wie iets van ze wil zien kan dat op youtube vinden.